Pw och frukost

Godmorgon!

Började dagen med en skön morgonpw och frukost. En promenad på morgonen är verkligen den bästa starten enligt mig! Man blir så mycket piggare över hela dagen och frukosten smakar betydligt bättre! Tyckte i början att det var jobbigt att gå upp och gå men när man fått till den rutinen så flyter det på hur bra som helst ??

img_5833 img_5834

Idag blir det lite plugg hemifrån och sen ett ryggpass ? hoppas ni får en fin dag!

Läs Mer

Enkel och jättegod wok!

Lagade en enkel och supergod wok idag! Allt du behöver är: kyckling, ris, ägg, blandade grönsaker och salt/valfria kryddor.

Jag började med att koka upp riset och grönsakerna för sig samtidigt som jag tillagade pulled chicken i ugnen. När riset var klart stekte jag upp det tillsammans med 5 ägg som jag kläckte ner i riset. Efter detta hällde jag ner grönsakerna och den strimlade kycklingen ? Jag valde att använda mig av pulled chicken men går lika bra med vanlig som man skär upp i små bitar! Detta saltade jag, blandade ihop och voilà!??

img_5708

Detta är gjort på 1kg kyckling, 5ägg, 4,5dl okokt ris och 600g grönsaker (blev 8 matlådor) ? Prova!!?

Läs Mer

Take care of your body and soul

Ledig från skolan idag så blev ett jobbpass istället. Så himla underbart att träffa alla fantastiska människor där! Att jobba med människor som behöver ens stöd är guld värt, de visar sån uppskattning och glädje som gör att jag blir varm inombords!

img_5683

Efter jobbpasset blev det ett härligt benpass! Första passet på 7 veckor där jag la på lite tyngre vikter och svettades lite, så skönt! Kroppen känns pigg nu efteråt så verkar som att min fysiska ork är på g! Körde: knäböj, utfall, benpress, legcurl och benspark. Vågar inte köra mina mördar-benpass som jag vanligtvis brukar köra (där man konstant har spya i halsen) så därför blir passen väldigt basic nu innan kroppen är helt stabil igen ? Längtar tills jag kan köra igång med mitt nya upplägg! Men bara att hålla huvudet kallt nu och ha tålamod ?

Take care of your body and soul ❤️

Läs Mer

Helgen fylld av härlig träning

Hej!

Helt öm i kroppen efter helgens träning ?? I 7  veckor har jag kört högst 3 pass i veckan pga återhämtningsperioden? känner mig piggare och många av mina sjukdomssymptom är borta! Igår och idag fick jag till två bra pass (även om jag inte körde så tungt som jag egentligen vill). Blev axlar+armar igår och bröst idag. Överkroppen är skapligt mör men känns så jäkla bra att jag ändå är pigg idag trots dessa två pass. Hoppas kroppen fortsätter sammarbeta åt rätt håll, då är jag nog snart tillbaka helt igen tror jag ??

img_5655

Hoppas ni får en mysig söndagskväll❤️

Läs Mer

Mitt mål är att hitta balans

Tentaplugg största delen av dagen.. salstenta imorgon inom idrottsfysiologi ?

Har haft feber några dagar men blev frisk igår så idag körde jag ett pass.

img_5605 img_5618

Blev ett lätt benpass och 15 min cykel ?️ ? 7/9 veckor av en lugn träningsperiod är avklarat.. känns inte kul alls att behöva acceptera att ens livsstil inte håller. När viloperioden är över blir det en väldigt försiktig stegring och betydligt fler vilodagar är de senaste 12 år där jag tränat 6 dagar/veckan 1-3 pass varje dag. Sjukt när jag tänker efter hur mycket jag slet under högstadiet/gymnasiet med konståkningen och fysträningar utöver det.. Och hur mycket jag jobbade efter studenten + träning näst intill varje dag (innan och efter jobb). Herregud vad jag kan skrämma mig själv ibland alltså. Det är min svaga sida, jag har så himla svårt att hitta en balans, är allt eller inget hela tiden. Allt fokus nu är på att hitta balans. Jag ska aldrig pressa min kropp så igen eller lägga energi på något som jag inte tycker är roligt ?

kram!

Läs Mer

Mat är viktigt

Ibland blir jag mörkrädd för vilka signaler samhället sänder ut. Signaler om vad som är så kallat ”hälsosamt”.

Jag var på gymmet här om dagen och hör några unga tjejer prata om sina kroppar och om vad man får och inte får äta.

”man måste sluta helt med sötsaker.. och fett ska man inte äta heller”

”alltså jag har provat allt.. får väl sluta äta helt för att bli smal haha! Men jag har slutat helt med socker och fett nu och ska nog sluta med kolhydrater med!”

Efter det här går jag och en kompis hem från gymmet. Vi pratar om vilken vrickad bild många unga tjejer fått när det handlar om träning och kost. Man ska banta och man ska sluta äta för att bli smal.

Innan jag drar mina åsikter vill jag bara göra en sak klar för er alla.

Mat är energi, det är något vi MÅSTE få i oss för att leva. Kolhydrater, fett och protein.. VARJE del är minst lika viktig och har olika funktioner för att vår kropp ska fungera.

KOLHYDRATER- Kolhydrater är ett samlingsnamn för stärkelse, socker och kostfibrer. Dessa finns i gryn, potatis, pasta, ris, bröd, baljväxter, frukt, bär och grönsaker. Det är kroppens främsta energikälla eftersom de är lättast att omvandla till energi. Kolhydrater ger energi som vår hjärna behöver för att orka vara aktiv samt som vår kropp behöver för fysisk aktivitet. Om du vill kunna träna tungt behöver du den energi som kolhydrater ger.

FETT- Fett behövs som energireserv, för tillverkning av vissa hormoner och cellmembran, som stöd för inre organ, som värmeisolering och för att kroppen ska tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna. Fett kan höja männens testosteronhalt.

PROTEIN- Proteiner är kroppens byggstenar. De har som uppgift att bygga upp och reparera kroppens celler, vävnader och muskelmassa. Även hormoner, enzymer och antikroppar är uppbyggda av proteiner.
Protein består av 20 olika aminosyror, varav 8 av dessa kan kroppen inte själv bilda, utan de måste tillföras via maten. Om du äter för lite protein så börjar kroppen bryta ner sitt eget protein i form av muskler och vävnader. Därför är det extra viktigt att äta tillräckligt med protein när du tränar och vill bygga muskler

Alla bitar är alltså viktiga! Så ni som får för er att sluta med någon del, tänk efter en gång till. Mat är vår energikälla som vi behöver för att kroppen ska orka fungera. Om du vill gå ner i vikt, ta istället en titt på VAD du får i dig. Se till att äta ren man men sluta aldrig äta, livsfarligt!

Så hemskt att det är så många som får för sig att sluta äta eller lägger sig på allt för låga dieter.. Herregud mat är ju vårt bränsle! Jag blir lika förvånad varje gång jag hör folk prata om vad man får och inte får äta. Det är så otroligt många unga tjejer jag hört prata om sånt här. Tjejer, se vår kropp som en bil som jobbar hela dagen. Utan bränsle slutar den fungera och då dör den. Tro mig jag har provat sluta äta, jag har tryckt i mig fettförbränning och hetstränat i samma veva när jag var lite yngre och fick för mig att jag var tjock.. Det roliga är att jag väger 15kg mer idag och är SÅÅ mycket lyckligare och piggare (OCH STARKARE ? Haha!)

Jag äter heller ordentligt så att jag har energi till att orka köra ett galet bra pass på gymmet, så att jag orkar sköta mina studier och mitt jobb, så att jag orkar umgås med familj/vänner. Försök se maten som något positivt i livet, inte som något laddat och farligt för det är det inte ❤️ Kram på er!

 

Läs Mer

Keep it simple, clean and healthy!

Känslan när man fyller på kylen och frysen med mat! Så skönt att ha maten gjord en vecka framåt så man slipper ställa sig och laga varje kväll ?  Mitt tips är att hålla maten enkel och ren! Går snabbt att laga, den är simpel och nyttig! ?

Lagar ofta till 6 lådor med kyckling/lax, potatis och grönsaker. Två lådor med lax/kyckling och grönsaker som jag fixar potatis till senare i veckan då jag tycker att potatisen blir ganska torr om den ligger i kylen för länge. Sedan 6 lådor att ha i frysen som jag fixar potatis och grönsaker till i slutet av veckan??

img_5561 img_5562

En hel del plugg idag. Skriver en del om energiförbrukning och energiomvandling av kolhydrater, fett och proteiner. Så himla intressant att lära sig hur allt fungerar på cellnivå! Har haft en del koll på detta tidigare men att fördjupa sig i det är verkligen lärorikt ??

img_5568

Nu ska jag plugga det sista och sen sova, godnatt finisar ?❤️

Läs Mer

Söndag med träning och burgare

Hejsan!

Har varit en riktigt skön söndag! Började dagen med att hänga lite med mina två närmsta vänner på morgonen. Även om vi bara umgås någon timme så är det verkligen kvalitétstid för mig, de båda ger mig sån bra energi!?

Efter lunch drog jag till gymmet för ett benpass. Jag älskar att köra på hårt när det är ben men jag har lärt mig att lägga ribban lägre nu när jag måste vila kroppen (3,5 vecka kvar av viloperioden förhoppningsvis).

img_5513

Efter gymmet träffade jag pappa och brorsan. Vi åkte till Hamburgebruket för att köpa hem burgare och kolla på film ? Riktigt bra burgare måste jag säga, det måste ni testa!

img_5530

Jag tycker att det är viktigt att få äta fritt till en måttlig mängd. Jag håller mig till mina matlådor och rena mellanmål så att jag ska kunna säga ja till en fika med vännerna eller burgaren på helgen. Så viktigt med balans enligt mig! Att ha en sund relation till mat är så himla svårt.. det är nu det senaste halvåret som hag äntligen har känt att jag mår bra och att jag har en balans. Har tidigare lyckats ha ganska hetsiga tankar kring mat. Jag blev frisk från mina ätstörningar vid 18 års ålder men har ändå alltid funnits en liten röst i bakhuvudet som tagit över ibland.. Idag känner jag att jag har kontroll på den rösten. Istället säger huvudet att jag ska äta för att orka, äta för att må bra och njuta av min mat! Mat är jätteviktigt för mig och jag är noga med att ha en avslappnad och positiv relation till maten idag. Kommer skriva mer om ätstörningar framöver! Kram på er!❤️

Läs Mer

Frukost & mellanmålstips

Jag har fått världens craving för detta alltså.. Mixa: 200g Naturell Kvarg, 1-1,5dl havregryn, fun light saft (jag valde ”wild berries” och mängden beror på hur mycket smak du vill ha), och lite vatten. Så himla enkelt och så gott! Jag körde en dubbel sats imorse så att jag kunde ta med mig hälften till jobbet som mellanmål ??

image image

Testa om ni vill! ?

Läs Mer