Tips om du fastnat i en ond cirkel fylld av skräpmat och socker

Hejsan!

Vilodag från gymmet idag, tråkigt men skönt! Då kommer jag tillbaka med ännu mer energi och pepp imorgon!

I mitt tidigare inlägg lovade jag att jag skulle dela med mig av lite tips angående skräpmat och sötsaker. Detta är ju verkligen något som lockar oss alla ibland. Ska man undvika det helt? Eller är det okej ibland? Det är faktiskt något man får anpassa utifrån vad man tror passar bäst för en själv.
Vissa vill ha en ”cheat day” där de en dag i veckan får äta precis vad de vill. Om du då en onsdag kväll skulle lockas av något gott så kan det vara lättare att undvika det då man vet att man om 3 dagar får käka fritt. Det blir som små delmål där man kan fylla på med extra energi efter nästa veckas utmaningar, en liten energiboost både fysiskt och psykiskt. Detta är även bra för den sociala biten då man kan lägga sin påfyllningsdag (Cheatday) på den dagen man vet att man vill ut och käka med vännerna t.ex.

Andra gillar inte alls att ha en Cheatday då det lätt blir hetsigt. Bara för att man vet att man får äta fritt så stoppar man i sig allt man ser istället och bara massa onyttigheter. För dessa personer kanske det fungerar bättre att ha två ”fria måltider” i veckan. Då kanske man på onsdagen tackar ja till att käka grillat med vännerna och på lördagen äter någon annan god måltid på kvällen. Man käkar alltså inte fritt under en hel dag utan man har 2 fria måltider.

Man får välja lite utifrån vad man tror fungerar bäst för en själv. Andra vill undvika sötsaker och skräpmat helt då de upplever att de inte mår bra av det och inte vill äta det. Allt är okej och man hittar sina egna knep!

Jag själv har alltid gjort så att jag kör på känsla med onyttigheterna. Om jag har glass kvar från helgen brukar jag låta den vara hela veckan och sparar den till nästa helg då jag lärt mig att känna skillnad på ”jag vill verkligen äta den här glassen för att den är god och jag hade mått bra av det nu” och ”jag vill bara äta den här glassen för att den är tillgänglig och god, jag vet att jag inte kommer må bra efteråt men jag äter den ändå”.
Om jag däremot är hemma hos min mormor och morfar som kanske vill bjuda på fika så känner jag att det är en värdefull stund och där kan jag tacka ja till sånt. Förstår ni skillnaden på att välja något bara för att det är tillgängligt eller att välja något för att det faktiskt känns bra och värdefullt?

Om jag går på tävlingsdiet (fitness-tävling) så kommer jag tyvärr behöva tacka nej till allt som inte står med på mitt kostschema, men detta meddelar jag alltid min familj om i förväg så att de vet varför jag tackar nej till mat och fika 😃 Under mina tävlingsdieter kör jag med en fri dag där jag får äta vad jag vill. Men jag har lite regler dessa dagar.. om jag tex vet att jag vill käka hamburgare på kvällen så fyller jag på med ”bättre” mat till lunch, som tex husmanskost eller sushi.

Så mitt tips till er som jojo-bantat där man satt upp mål och sedan bryter allt pga att man sätter ribban för högt: hjälp er själva att inte misslyckas genom att planera detta! Det är ju jättetråkigt att bara hålla sig till sina matlådor hela tiden, man måste få leva också! Därför är mitt råd att kanske ha en med ”fri” dag eller att man planerar veckorna. Om du vet att jobbet ska på aw på onsdagen så kan du satsa på att äta hälsosam mat dagarna innan och skippa snabbmaten/sockret. Då kan du med gitt samvete njuta på aw:n!

Detta är som sagt bara lite tips på vad jag tycker fungerar bra och jag förstår om många inte håller med mig. Jag vet bara att det kan bli segt att ständigt hålla sig till sina matlådor och alltid tacka nej när folk vill äta ute, då kan en fri dag eller 2 fria måltider i veckan vara värdefull och faktiskt göra att man klarar av att hålla sig till hälsosamma alternativ de andra dagarna 😃💪

Det är viktigt att ha en bra relation till mat. Mat är bra, mat är vårt bränsle. Mat är gott, mat är socialt. Att hitta en balans och att njuta av maten är så viktigt! Ni som vill börja leva ”hälsosamt”: om ni bara drar ner på sötsakerna och skräpmaten som jag skrev om här ovanför så kommer det hända massor! Sätt upp lite regler om ni känner att ni fastnat i en ond cirkel! Håll er till mer ”ren” och naturnära mat så kommer ni få resultat! Käka även gärna mellanmål (jag käkar ca var 3:e timme), då detta hindrar blodsockret att sjunka för mycket och därmed bidrar till ett mindre sötsug mellan måltiderna.

Kör hårt! Man klarar av allt bara man vill!💪

Läs Mer

Midsommarhelgen

Startade dagen med en långpromenad, så himla skönt att starta dagen på det sättet! Lyssna musik eller någon bra pod medan man går runt i sin egna lilla värld 😃

Igår hade jag vilodag från gymmet, brukar vila ca var 5:e dag och det fungerar bra för mig! Utifrån mina egna erfarenheter har jag märkt att det är ungefär efter 4 tunga träningsdagar som jag känner mig sliten och behöver återhämtning, jätteviktigt att man lyssnar på sin kropp och JÄTTEVIKTIGT att man ALDRIG jämför sin träning/vila med någon annans. Allt är individuellt!

Istället för träning köpte jag och en kompis hem massa god mat och gjorde en riktigt fin lunch! Så mysigt med god mat och skitsnack!

Här om dagen fick jag frågan på jobbet om hur jag gör med skräpmat. Ska man undvika det helt? Är det okej på helgen? Hur ska man egentligen göra? Jag tänkte skriva ett inlägg om det och ge lite tips på hur man man hjälpa sig själv och skapa lite ”riktlinjer” för att det ska bli lite lättare. Det inlägget kommer inom några dagar!😃 Nu är det nämligen dags att laga nästa veckas alla matlådor, sen blir det gymmet efter det 💪 Ha en fin söndag!

Läs Mer

Slut på helgen

Hej!

Helt slut efter gårdagen, men åh vilken bra dag det blev! Jag vaknade innan 4 på morgonen och kunde verkligen inte somna om. Jag hade redan bestämt att jag skulle gymma på morgonen så eftersom att jag ändå inte kunde somna om så blev det ett extremt tidigt gympass 😂 Men det var skönt för då fick man vara ifred på gymmet en stund! Blev ett benpass + 45 min på cykeln 💪

Efter passet blev det en lördags-lyxig grötfrukost! (Jag hade såklart redan käkat frukost innan passet men detta blev frukost nr 2😉)

Havregrynsgröt med 4 äggvitor som jag tillagat i micro, sedan toppat med banan, blåbär, mango och jordnötssmör! Älskar att man kan göra så mycket roligt med gröt! Man kan ha i proteinpulver, toppa med allt möjligt som frukt, bär, nötter, ha proteinpudding till osv osv!😍

Som jag skrev tidigare tog min lillebror studenten igår, så himla kul att få uppvakta honom och agera chaufför åt honom den dagen/kvällen 😃

Nu ska jag starta en film och käka ett litet kvällsmål. Jag är helt besatt av propuds nya pudding med chokladbollssmak! Om ni inte har provat den så gör det! 😍

Läs Mer

Sommarlov och förberedelse inför student

Hej!

Som vanligt springer veckorna förbi och det är redan fredag!

De senaste dagarna har bestått av jobb och träning. Det har flutit på bra och de flesta passen har gått bra!😁💪

Sista tentan för denna termin är inlämnad! Är riktigt skönt att få ta en paus från skolan nu över sommaren och fokusera på lite annat. Jag älskar skolan, det är verkligen jättekul! Men nu de sista veckorna var jag lite skoltrött och kände att sommaren kom i rättan tid 😃 Även om jag pluggat i flera timmar så kan jag nästan få dåligt samvete när jag har pluggpaus för att jag vet att jag HADE KUNNAT plugga den tiden med och skippat pausen. Många som pluggar/har pluggat känner säkert igen sig? Det där jäkla samvetet som finns med hela tiden.. även om man ligger i fas med allt plugg så kan man alltid plugga lite mer och det är där jag försöker hitta en balans!

Aja skönt med ett break ifrån det och få vara lite ledig + jobba nu😍

Imorgon är det studentfirande för min lillebror, ska bli så himla kul! Idag var det massa förberedelser med mat osv.. jag fick i uppgift att göra två kladdkakor med extra allt, tror nog att de blev goda!

Hoppas ni alla får en fin helg och att ni som ska ta studenten njuter ordentligt!😘

Läs Mer