Bästa kund!

Det är med stor glädje jag hälsar dig välkommen till vårt nyhetsbrev som jag hoppas bjuder både på nytta & inspiration kring marknadsföringstrender men också mer handfasta tips på hur du kan lyckas med din marknadskommunikation.
Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidnings målsättning är att vara en trovärdig, stark och modig medierådgivare som genom en grundläggande behovsanalys hjälper er att nå era försäljningsmål. Idag jobbar vi med flertalet starka mediekanaler som dagstidningen, gratistidningen, affärstidningen, tema/årstidsbilagor, webben, mobilen, rörlig reklam mm. Tveka inte att kontakta mig eller några av mina kollegor om du behöver hjälp med din marknadsföring.

Jenny Hoflund Bergvall
Marknads- och försäljningschef
Sörmlands Media (Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren)

Läs mer

”Den lokala förankringen hos Eskilstuna-Kuriren är viktig”

Richard Jarméus, som tillsammans med Johan Cederblad driver Elon i Eskilstuna, har ett klart marknadsföringsmål: Att bli top of mind hos Eskilstunaborna när det gäller vitvaror, kök och spabad. – Ju mer man syns lokalt desto bättre, säger han. Och Eskilstuna-Kuriren har en lokal förankring och spridning på det sätt som behövs.

Det är ingen tvekan om att Richard kan marknadsföring och sitt företag. Efter 20 år i branschen har han både kunskap och erfarenhet av de produkter han säljer och hur sättet att marknadsföra sig på har förändrats över tid.

– Det är stor skillnad nu jämfört med för bara några år tillbaka. Därför är det viktigt att själv vara uppdaterad men också att ha ett medieföretag som kan branschen som backup att bolla idéer med. Just nu går alltmer marknadsföring mot webben och en yngre målgrupp som är viktigt att hålla koll på.

Elons annonser är frekventa i Eskilstuna-Kuriren och på ekuriren.se.

– Jag går nog 50/50 på webb och i print, fortsätter Richard.

På Elons 1700 kvadratmeter butiksyta säljs vitvaror, spabad och kvalitetsköket Ballingslöv.

– Det var för drygt ett år sedan som vi, efter att ha sålt andra kök i 40 år, bestämde oss för Ballingslövs upplägg. Framgången har inte låtit vänta på sig. Annars är det nog för våra vitvaror och småel som Eskilstunaborna känner till oss för.

Richard använder olika kanaler för olika målgrupper vilket är en väldigt effektiv mix. Elons annonser går digitalt varje vecka, varannan vecka på desktop och varannan som mobilannons. Dessutom har man också annonser i print. Elonbladet distribueras också med Eskilstuna-Kuriren.

– Jag gillar Eskilstuna-Kurirens smarta upplägg med e-tidningsappen där man kan bläddra i den tryckta tidningen på mobilen. Alla hinner inte läsa tidningen på morgonen och kan istället göra det senare via appen. På så sätt syns Elons annonser där också.

Den genomtänkta marknadsföringsstrategin följs självklart upp av Richard. I siffror rörande ekonomin, men också i butiken.

– Det spelar ingen roll hur bra reklam man gör om inte kunden känner sig välkommen hos oss. Service och ett bra bemötande är helt avgörande. Kunden måste få rätt hjälp. Prisbilden är så pass likartad i vår bransch att mötet med kunden nästan alltid är det som avgör ett köp. Vi är bra på det vi gör och har stor kompetens. Installerar och monterar allt med egen personal.

I dagsläget är inte tanken att förändra något marknadsföringsmässigt.

– Men hur det ser ut om ett år har jag ingen aning om, säger han.

– Det gäller att vara öppen för det som händer. Möjligen kan natives framöver vara något också för Elon. Vill man nå ut med mjukare värden som kompetens och service är det en effektiv kanal för marknadsföring på ekuriren.se. Ett bra sätt att trovärdigt bygga sitt varumärke på.

Läs mer

Nyhetsmedier ger annonser extra effekt

Flera studier visar att reklam i redaktionella medier, t ex. tidningar, uppmärksammas mer, känns mer trovärdig och når en mer kvalitativ räckvidd jämfört med andra kanaler.
Allt detta uppmärksammas i rapporten ”The power of context” från Newsworks.”
Dessutom visar rapporten att effekten av annonser i tryckta tidningar ökt sin effekt under senare år och att annonserna levererar allt fler nya kunder.

Läs mer

Sörmlandspaketet

157 000 personer tar del av våra nyheter i Sörmland varje dag, antingen via våra sajter eller tidningen i print.
Det motsvarar 57% av alla personer i området.
Så vare sig du vill locka sörmlänningar till din butik, ditt arrangemang eller till en ledig tjänst i ditt företag är Sörmlandspaketet därmed ett effektivt marknadsföringspaket.

Vårt digitala paket som når upp till 142 000 läsare under en vecka är ett slagkraftigt paket för dig som vill nå potentiella kunder i hela Sörmland och som vill göra en utbudsannonsering eller varumärkesbyggande digital annonsering.
Du väljer själv vilka städer du vill synas i: Eskilstuna, Strängnäs, Katrineholm eller Nyköping.

Hör av dig så syr vi ihop ett gränslöst paket till dig!

Mediesäljare: Thomas Ehrenstråhle
Telefon: 072-146 08 08

Läs mer