Mat är viktigt

Ibland blir jag mörkrädd för vilka signaler samhället sänder ut. Signaler om vad som är så kallat “hälsosamt”.

Jag var på gymmet här om dagen och hör några unga tjejer prata om sina kroppar och om vad man får och inte får äta.

“man måste sluta helt med sötsaker.. och fett ska man inte äta heller”

“alltså jag har provat allt.. får väl sluta äta helt för att bli smal haha! Men jag har slutat helt med socker och fett nu och ska nog sluta med kolhydrater med!”

Efter det här går jag och en kompis hem från gymmet. Vi pratar om vilken vrickad bild många unga tjejer fått när det handlar om träning och kost. Man ska banta och man ska sluta äta för att bli smal.

Innan jag drar mina åsikter vill jag bara göra en sak klar för er alla.

Mat är energi, det är något vi MÅSTE få i oss för att leva. Kolhydrater, fett och protein.. VARJE del är minst lika viktig och har olika funktioner för att vår kropp ska fungera.

KOLHYDRATER- Kolhydrater är ett samlingsnamn för stärkelse, socker och kostfibrer. Dessa finns i gryn, potatis, pasta, ris, bröd, baljväxter, frukt, bär och grönsaker. Det är kroppens främsta energikälla eftersom de är lättast att omvandla till energi. Kolhydrater ger energi som vår hjärna behöver för att orka vara aktiv samt som vår kropp behöver för fysisk aktivitet. Om du vill kunna träna tungt behöver du den energi som kolhydrater ger.

FETT- Fett behövs som energireserv, för tillverkning av vissa hormoner och cellmembran, som stöd för inre organ, som värmeisolering och för att kroppen ska tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna. Fett kan höja männens testosteronhalt.

PROTEIN- Proteiner är kroppens byggstenar. De har som uppgift att bygga upp och reparera kroppens celler, vävnader och muskelmassa. Även hormoner, enzymer och antikroppar är uppbyggda av proteiner.
Protein består av 20 olika aminosyror, varav 8 av dessa kan kroppen inte själv bilda, utan de måste tillföras via maten. Om du äter för lite protein så börjar kroppen bryta ner sitt eget protein i form av muskler och vävnader. Därför är det extra viktigt att äta tillräckligt med protein när du tränar och vill bygga muskler

Alla bitar är alltså viktiga! Så ni som får för er att sluta med någon del, tänk efter en gång till. Mat är vår energikälla som vi behöver för att kroppen ska orka fungera. Om du vill gå ner i vikt, ta istället en titt på VAD du får i dig. Se till att äta ren man men sluta aldrig äta, livsfarligt!

Så hemskt att det är så många som får för sig att sluta äta eller lägger sig på allt för låga dieter.. Herregud mat är ju vårt bränsle! Jag blir lika förvånad varje gång jag hör folk prata om vad man får och inte får äta. Det är så otroligt många unga tjejer jag hört prata om sånt här. Tjejer, se vår kropp som en bil som jobbar hela dagen. Utan bränsle slutar den fungera och då dör den. Tro mig jag har provat sluta äta, jag har tryckt i mig fettförbränning och hetstränat i samma veva när jag var lite yngre och fick för mig att jag var tjock.. Det roliga är att jag väger 15kg mer idag och är SÅÅ mycket lyckligare och piggare (OCH STARKARE ? Haha!)

Jag äter heller ordentligt så att jag har energi till att orka köra ett galet bra pass på gymmet, så att jag orkar sköta mina studier och mitt jobb, så att jag orkar umgås med familj/vänner. Försök se maten som något positivt i livet, inte som något laddat och farligt för det är det inte ❤️ Kram på er!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 5 =