Mental inställning under träning

Hejsan!

Nu har jag precis käkat middag och ska äntligen gå och lägga mig, så galet trött idag!

Körde ett benpass nu på eftermiddagen som inte alls flöt på som jag ville.. men jag körde igenom övningarna och gjorde mitt absolut bästa i varje set, mer kan man inte göra. Det slog mig efter passet att jag faktiskt bara hade sovit 3h inatt.. så var inte så konstigt att kroppen var lite trött haha? Så jobbigt när man inte kan sova de timmar man behöver tycker jag!

En sak jag lärt mig det senaste halvåret är att hantera den mentala biten när det gäller träning. Tidigare satte jag sån galen press på mig själv och kunde bokstavligt talat få ångest innan jag skulle köra t.ex. Knäböj för att jag var så jäkla orolig över att jag skulle misslyckas med det mål jag hade satt upp. “Helvete nu måste jag fixa det jag skrivit upp på schemat. Om jag inte fixar en 10:a på den här vikten så är jag riktigt dålig” så gick tankarna. Idag kan jag istället gå in med inställningen att: vad är det värsta som kan hända? Att “misslyckas” är att lära sig och det är en process vi alla måste gå igenom. Istället går tankarna “nu jävlar gör du en 10:a, så jäkla lätt är det för shit vad grym du är. Du fixar det du själv tror att du kan fixa, kör bara!” sedan behöver jag ALLTID innan VARJE övning visualisera att jag klarar det felfritt, då brukar det till 99% alltid gå hem ? Det handlar om att tro på det man gör, göra det man tycker är rolig och att hitta kontroll på hur man själv fungerar i dessa lägen. Du kan bara göra ditt bästa.. för så länge du ALLTID gör ditt bästa så har du fan vunnit guld i slutet av passet, oavsett om du tar ett PB eller om du missar något du hade ställt in dig på att klara. Seriöst, vad är det värsta som kan hända? Det “värsta” som kan hända är att du får lära dig av dina misstag och det är så du utvecklas enligt mig ??

Sov gott och ha det bra sålänge ?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 × tre =