Tips om du fastnat i en ond cirkel fylld av skräpmat och socker

Hejsan!

Vilodag från gymmet idag, tråkigt men skönt! Då kommer jag tillbaka med ännu mer energi och pepp imorgon!

I mitt tidigare inlägg lovade jag att jag skulle dela med mig av lite tips angående skräpmat och sötsaker. Detta är ju verkligen något som lockar oss alla ibland. Ska man undvika det helt? Eller är det okej ibland? Det är faktiskt något man får anpassa utifrån vad man tror passar bäst för en själv.
Vissa vill ha en “cheat day” där de en dag i veckan får äta precis vad de vill. Om du då en onsdag kväll skulle lockas av något gott så kan det vara lättare att undvika det då man vet att man om 3 dagar får käka fritt. Det blir som små delmål där man kan fylla på med extra energi efter nästa veckas utmaningar, en liten energiboost både fysiskt och psykiskt. Detta är även bra för den sociala biten då man kan lägga sin påfyllningsdag (Cheatday) på den dagen man vet att man vill ut och käka med vännerna t.ex.

Andra gillar inte alls att ha en Cheatday då det lätt blir hetsigt. Bara för att man vet att man får äta fritt så stoppar man i sig allt man ser istället och bara massa onyttigheter. För dessa personer kanske det fungerar bättre att ha två “fria måltider” i veckan. Då kanske man på onsdagen tackar ja till att käka grillat med vännerna och på lördagen äter någon annan god måltid på kvällen. Man käkar alltså inte fritt under en hel dag utan man har 2 fria måltider.

Man får välja lite utifrån vad man tror fungerar bäst för en själv. Andra vill undvika sötsaker och skräpmat helt då de upplever att de inte mår bra av det och inte vill äta det. Allt är okej och man hittar sina egna knep!

Jag själv har alltid gjort så att jag kör på känsla med onyttigheterna. Om jag har glass kvar från helgen brukar jag låta den vara hela veckan och sparar den till nästa helg då jag lärt mig att känna skillnad på “jag vill verkligen äta den här glassen för att den är god och jag hade mått bra av det nu” och “jag vill bara äta den här glassen för att den är tillgänglig och god, jag vet att jag inte kommer må bra efteråt men jag äter den ändå”.
Om jag däremot är hemma hos min mormor och morfar som kanske vill bjuda på fika så känner jag att det är en värdefull stund och där kan jag tacka ja till sånt. Förstår ni skillnaden på att välja något bara för att det är tillgängligt eller att välja något för att det faktiskt känns bra och värdefullt?

Om jag går på tävlingsdiet (fitness-tävling) så kommer jag tyvärr behöva tacka nej till allt som inte står med på mitt kostschema, men detta meddelar jag alltid min familj om i förväg så att de vet varför jag tackar nej till mat och fika ???? Under mina tävlingsdieter kör jag med en fri dag där jag får äta vad jag vill. Men jag har lite regler dessa dagar.. om jag tex vet att jag vill käka hamburgare på kvällen så fyller jag på med “bättre” mat till lunch, som tex husmanskost eller sushi.

Så mitt tips till er som jojo-bantat där man satt upp mål och sedan bryter allt pga att man sätter ribban för högt: hjälp er själva att inte misslyckas genom att planera detta! Det är ju jättetråkigt att bara hålla sig till sina matlådor hela tiden, man måste få leva också! Därför är mitt råd att kanske ha en med “fri” dag eller att man planerar veckorna. Om du vet att jobbet ska på aw på onsdagen så kan du satsa på att äta hälsosam mat dagarna innan och skippa snabbmaten/sockret. Då kan du med gitt samvete njuta på aw:n!

Detta är som sagt bara lite tips på vad jag tycker fungerar bra och jag förstår om många inte håller med mig. Jag vet bara att det kan bli segt att ständigt hålla sig till sina matlådor och alltid tacka nej när folk vill äta ute, då kan en fri dag eller 2 fria måltider i veckan vara värdefull och faktiskt göra att man klarar av att hålla sig till hälsosamma alternativ de andra dagarna ????????

Det är viktigt att ha en bra relation till mat. Mat är bra, mat är vårt bränsle. Mat är gott, mat är socialt. Att hitta en balans och att njuta av maten är så viktigt! Ni som vill börja leva “hälsosamt”: om ni bara drar ner på sötsakerna och skräpmaten som jag skrev om här ovanför så kommer det hända massor! Sätt upp lite regler om ni känner att ni fastnat i en ond cirkel! Håll er till mer “ren” och naturnära mat så kommer ni få resultat! Käka även gärna mellanmål (jag käkar ca var 3:e timme), då detta hindrar blodsockret att sjunka för mycket och därmed bidrar till ett mindre sötsug mellan måltiderna.

Kör hårt! Man klarar av allt bara man vill!????

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × 4 =