Kostföreläsning för Eskilstuna konståkningsklubb

Söndag kväll, helgen har verkligen sprungit iväg som vanligt haha ????

Idag har jag hållit i en kostföreläsning för idrottande barn & ungdomar samt föräldrar, det var verkligen superkul ???? Vi avslutade föreläsningen med att ge varandra tips på vad man kan göra för att komma ihåg att dricka vatten ???? och knep på hur man på ett bra sätt får med frukt och grönt i sin kost ????????. Vi kommer ha en återträff nästa vecka där idrottarna fram till dess fått i hemuppgift att: skriva upp recept på sin favoriträtt (tänka på kostcirkeln), komma på bra mellanmål att ha med till träningen, och till sist komma på recept på en god och nyttig efterrätt ????  Detta ska de sedan få dela med sig av så att vi får lite tips från varandra ???? Så tacksam att jag fick hälsa på Eskilstuna konståkningsklubb och ha denna föreläsning. Kul också då det är min gamla förening som jag åkte för när jag var aktiv konståkare mellan 7-19 års ålder.

Avslutade dagen med träning. Superskönt att få röra på sig och bara fokusera på sig själv en stund ❤️

Ha en fin kväll så hoppas jag ni får en bra start på kommande vecka!

Läs mer

Två beteenden som påverkar min vardag väldigt negativt

God kväll på er!

Vet inte riktigt vad jag vill skriva om i detta inlägg, men kände mig väldigt rörig i skallen nu när jag kom hem och tror det kan hjälpa att skriva av sig lite.

En sak jag är riktigt dålig på är att leva i nuet. Visst ibland kan jag verkligen njuta av det som sker här och nu men väldigt ofta vill jag planera mitt liv framåt. Jag har ett kontrollbehov som ger mig en enorm stress när jag inte till 100% har koll på vad som sker. Mitt kontrollbehov var dock värre för några år sedan så jag jobbar fortfarande på det för att kunna ta allt mer som det kommer. De senaste veckorna har jag konstant haft oroliga tankar i bakhuvudet om min framtid. Jag tar examen i juni och vill bara att allt ska kunna falla på plats direkt med jobb och livspussel. Dock vet jag att jag inte kan påverka detta just nu mer än vad jag redan gör genom att förbereda arbetsplats osv.. ändå lägger jag mycket onödig energi att tänka katastroftankar kring detta. Jag måste verkligen träna på att vara mer i nuet, dvs njuta av sista tiden i skolan och sedan nyttja mina färdigheter som jag lärt mig sen till 100% när jag kommer ut i arbetslivet. Ni som har studerat känner kanske igen er i dessa tankar när man bara är 4,5 månad ifrån examen.

Nu kom jag på en till sak som jag är mindre bra på. Detta har också följt med mig hela livet och har också blivit bättre med åren, men det är något jag konstant jobbar på. Jag får skuldkänslor otroligt lätt. Detta sker sällan om jag argumenterar mot någon. När det handlar om mina åsikter är jag väldigt bestämd och har inga problem med att säga vad jag tycker. Jag väljer hellre ett tjafs där man kan ventilera sig, vara osams, diskutera och sedan bli sams. Men när det kommer till situationer där jag känner att jag vill prestera och typ ”vara någon till lags” så jag jag få extrema skuldkänslor och gå runt i dagar och må dåligt över detta. Detta kan hända i skolan, på arbetsplatser eller om jag vill göra något för en familjemedlem/vän och det inte blir som jag tänkt. Jag ska ge ett exempel: jag sitter hemma och pluggar, blir klar med plugget kl 14 och tänker ”oj vad skönt att jag var så effektiv och fick allt klart snabbt. Vad ska jag göra nu då? Jag ska ju träna kl 18 så har hela 4h fram till dess. Jag kanske borde hälsa på någon i familjen nu när jag väl har några h ledigt. Fast shit jag är riktigt jäkla slut i huvudet. Men vad dumt om jag bara är hemma och kollar en serie nu när jag borde åka ut och hälsa på”. Sen kan jag fastna i de där tankarna. Kan ibland behöva smsa min mamma om jag tex tänkte åka och hälsa på henne. Ofta får hon säga åt mig att stanna hemma och bara ta det lugnt för att hon vet att jag behöver det mer än något annat just nu. Men jag känner sån skuld vid såna här tillfällen att jag behöver någon som säger till mig att jag måste göra det jag behöver just då utan att känna mig dum för det. Min familj påminner mig ofta om att jag måste göra det som är bäst för mig och deras stöd hjälper verkligen. Men ibland kommer skuldkänslorna på nytt över något där jag känner mig otillräcklig på något sätt.

Jag är glad över att jag är medveten om dessa två beteenden och jag jobbar på det. Vet att det kommer bli jättebra och att jag i framtiden kommer kunna se tillbaka på detta med många erfarenheter. Just nu var jag helt enkelt bara tvungen att skriva av mig. Ha en fortsatt fin kväll! Själv ska jag nog sova nu för ska upp tidigt och köra ett roligt corepass och ha PT-kund imorgon. Tänk vilken energi man får av vissa människor ????

Läs mer

Tips på god maträtt

Hej!

Här kommer ett tips på en supergod och enkel maträtt som jag just nu har i mina marlådor???? Det du behöver är: nötfärs, pasta, tacokrydda, vitlök, lättost 11% fett, naturell kvarg och tacosås.

Stek nötfärsen med kryddorna och vitlöken, blanda sedan ner kvarg, lite lättost och tacosås. Koka upp pasta och lägg det i en ugnsform. Häll över nötfärsröran och toppa med lättost. In i ugnen på 200 grader i ca 6-10 min???????? Man kan även ha i majs men det glömde jag bort när jag lagade den haha. Köpte majs men missade att hälla i det ????

Läs mer

Löften som får en att må bra

Godmorgon!

Har inte uppdaterat så mycket nu under julen just för att jag känt att jag behövt en liten paus. Har haft mycket hemmaplugg och skolan har verkligen tagit upp en stor del, men har så gott det går försökt få in lediga dagar där jag bara gjort det jag känt för. Träningen blir alltid av oavsett men för mig är det värdefullt med lediga dagar just för att få göra ingenting och ha egentid.

Har haft en mysig jul med familjen, härliga mellandagar och en rolig nyårsafton med mina vänner. Ska bli spännande att se vad 2019 har att erbjuda! ????

Jag brukar aldrig ha något nyårslöfte utan försöker alltid leva på ett sätt som gör att jag mår bra. De punkter jag försöker uppfylla är: 1: Umgås regelbundetmed familj och vänner för de gör mig lycklig. 2: Träna och äta bra för det gör mig pigg och superglad. 3: Våga säga nej till andra och inte bara göra saker för andras skull. 3: Kunna skita i saker ibland och inte leva efter ett schema som jag alltid gjort förut. Man behöver leva utanför boxen ibland. 4: Försöka att inte ge mig själv skuld de gånger jag misslyckas. Denna punkt är extra känslig för att den är svårast för mig. Försöker se misslyckanden som ett lärande och en del av alla människors liv, alla kan göra fel. Så länge det felet inte är medvetet och har en dålig baktanke så är det ingen fara. Svårt tycker jag men jag lär mig. Kunde egna flera dagar åt ångest och elaka tankar om mig själv om jag t.ex. hade missat en träning, inte presterat på topp i skolan eller gjort någon lite besviken. Men det har blivit betydligt bättre och jag mår så mycket bättre nu efter att jag börjat jobba med detta ????

Hoppas ni får en god fortsättning och en bra start på det nya året! Och om ni inte får det så betyder inte det att hela 2019 är förstört. Förändringar och uppfyllanden av löften kan ju faktiskt ske när som helst på året ????

Läs mer